Alessi Christmas

Mr Alessi visade i egen hög person upp ”The Alessi Christmas 2017″ på hotell Diplomat häromdagen. Välklädd med perfekt ansat skägg á la Italian style presenterade han även hur familjeföretaget,  som nu drivs av fjärde generationen, fungerar. (Storytelling som vi svenskar borde lära oss av!).


Foto: Johanna Hulander, Joel home.se

Det är en intressant studie även för dem som inte är designnördar. Bara det faktum att Alessi aldrig frågar kunderna vad de vill ha och låter bli att ta fram traditionella marknadsanalyser. Istället utgår man från att företagets designkompetens står för  utvecklingen och skapar så innovativa och nya produkter att kunderna vill köpa. 


Mr Alessi berättade också hur den berömda citruspressen kom till (ni vet den som inte riktigt fungerar men har en vacker form). Hans farbror skickade ett brev till Philip Starck och bad honom designa en bricka. Starck var på semester i Italien där han åt bläckfisk med citronklyftor. Brickan blev därför i stället en citruspress inspirerad av vad han åt… Farbrodern tyckte att citruspressen var vacker och resten är historia. 


Med på mötet var Cecilia som fick ta med sig ett julgranshänge och under glada utrop åt saffransmuffins så det stod härliga till 😉

Foto: Johanna Hulander, Joel home.